معاملهٔ ایران و امارات متحده عربی بر سرِ جزیره‌ها!؟

uae 58549 معاملهٔ ایران و امارات متحده عربی بر سرِ جزیره‌ها!؟

نشریه دیفنس نیوز با انتشار گزارشی به نقل از منابع معتبر و محرمانه در منطقه فاش ساخت که جمهوری اسلامی در جریان سفر اخیر جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران به امارات متحده، بر سر دادن اختیار ۳ جزیره مورد دعوا بین ۲ کشور در خلیج فارس (تنب و ابوموسی) با عرب‌ها معامله کرده است! این نشریه دوشنبه ۹ دسامبر ۲۰۱۳ به نقل از منابع نزدیک به مذاکرات نوشت که این معامله برای بازگشت جزیره‌ها به امارات متحده عربی طی یک یا دو سال آینده در جریان می‌باشد. دیفنس نیوز اضافه میکند: این معامله در طول سفر اخیر شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان وزیر امور خارجه امارات متحده عربی به تهران و پاسخ آن در طول سفر همتای ایرانی خود محمد جواد ظریف در هفته‌ی گذشته نهایی شده است. مدیر تحقیق و توسعه در موسسه شرق نزدیک و تحلیل نظامی خلیج فارس تایید کرد که دو کشور در آستانه دستیابی به موفقیت در زمینه بازگرداندان جزایر به کشور امارات متحده عربی هستند!

ظریف: آمادگی برای گفتگو موضع همیشگی ایران در خصوص جزیره ابوموسی است/ متن کامل سخنان وزیر خارجه در کویت

هفته گذشته محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه درباره نقل قول منتشر شده از وی در رسانه‌ها درباره جزیره ابوموسی گفت: بنده دقیقا موضع معمول کشور را گفته‌ام که ما اماده گفتگو با امارات برای رفع سوء تفاهمات پیرامون ابوموسی هستیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفته نقل شده از قول محمد جواد ظریف در رسانه های خارجی در باره گفت و گو در باره جزیره ابوموسی را غیر دقیق و نا کامل خوانده است.

مرضیه افخم گفته « جمهوری اسلامی ایران درباره تمامیت ارضی و حاکمیت بر جزایر سه‌گانه مذاکره نمی‌کند و مذاکره در این خصوص از نظر ما کاملا منتفی است»

 افخم گفته های نقل شده توسط آقای ظریف را به این شرح تصحیحی کرده است« سفر وزیر خارجه امارات به تهران آغاز خوبی برای تقویت روابط دو جانبه است طبیعی است اختلافاتی در دیدگاه ها و استنباطهای همسایگان وجود داشته باشد در این سفر در مورد مسائل مورد اهتمام دو کشور گفتگو شد و به گفتگوهای خود برای رفع همه سوء تفاهماتی که در میان دو کشور وجود دارد از جمله مسئله ابوموسی ادامه می دهیم و ما با دوستان خود در امارات برای رفع این مشکل و سوء تفاهم گفتگو می کنیم.»

ابوالحسن بنی‌صدر: «رژیم قصد دارد سه جزیره را با شیخهای خلیج فارس معامله کند!» اولین رییس جمهور ایران، در مورد تکذیب سخنگوی  وزارت خارجه می‌گوید: اینها کارشان است، می‌گویند تکذیب میکنند و بعد عمل میشود. مگر همین غنی سازی را چند بار تکذیب نکردند و به هم تبریک نگفتند؟

This entry was posted in armando96 and tagged . Bookmark the permalink.

Leave a comment