موسس مرکز اسلامی انگلیس: مردم نقشی در مشروعیت‌ دادن به حکومت ندارند

13920301140212722 PhotoL موسس مرکز اسلامی انگلیس: مردم نقشی در مشروعیت‌ دادن به حکومت ندارند

آیت‌الله اراکی در شهریور ماه گذشته در اظهاراتی ادعا کرد: در غرب تا زمانی به زنان «احترام» گذاشته می‌شود که آن‌ها «بتوانند نقش ارضای امیال جسمانی را به خوبی ایفا کنند.»

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و موسس مرکز اسلامی انگلیس عقیده دارد که مردم نقشی در «مشروعیت» بخشیدن به حکومت‌ها ندارند و «حکومت مشروع» با «زور»٬ «تطمیع»٬ «تهدید» یا «استدلال» می‌تواند پذیرش مردم را بدست بیاورد.
به گزارش پایگاه خبری بهار نیوز به نقل از خبرگزاری رسا، آیت الله محسن اراکی، در همایش ملی نظریه مردم سالاری دینی گفت: تئوری مردم سالاری اسلامی دارای مبنا است و در معارف دینی ما به دقت تبیین شده است. وی با اشاره به معنای حکومت و حقیقت آن گفت: از نظر مردم حکومت فرمانروایی است و فرمانبری و قوام حکومت به آن است؛ از این رو هر حکومتی با هر سیستم و محتوایی قوامش به فرمانروایی و فرمانبری است.

آیت الله اراکی با اشاره به این که قرآن کریم از حق حاکمیت خداوند به حق امر تعبیر می‌کند، گفت: عینیت یافتن حکومت در خارج و قوام آن به دو آیه اساسی یکی مشروعیت و دیگری قدرت است. از آنجا که مفهوم حکومت به فرمان و امر است؛ بنابراین اگر مخلوق از فرمان حاکم تخلف کند مجازات و عذاب می‌شود زیرا اراده حاکم به اراده‌های دیگر برتری دارد.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به این‌که خداوند آفریننده است پس باید اراده او حاکم بر مخلوق خود باشد، تأکید کرد: یک پایه حکومت و نهاد حاکمیت، مشروعیت و پایه دیگر آن قدرت یا اعمال حاکمیت است؛ بنابراین اگر حاکمیتی مشروعیت داشته باشد باید پذیرش نیز داشته باشد که این پذیرش از راه‌هایی همچون زور، تطمیع، تهدید یا شیوه‌های استدلالی و اغنایی انجام می‌شود.

آیت الله اراکی همچنین با بیان این‌که برخی معتقدند مشروعیت موضوعی قبل از انسانی است، گفت: مستبدترین مستبدان می‌گویند چون من خواستم پس این کار مشروعیت دارد در حالی که مشروعیت و حقانیت بحثی قبل از انسانی است و اساسا باید ریشه غیر انسانی داشته باشد و از یک منبع غیر انسانی برخیزد. وی ادامه داد: مشروعیت یک مقوله اجتماعی است و مردم حکومت را به وجود می‌آورند؛ از این رو نقش مردم نقش فاعلی است نه نقش مشروعیت بخشی. آیت الله اراکی در پایان تأکید کرد: مشروعیت، حقانیت، خیر و شر، و باید و نباید را از خدا می‌گیریم و بشر مسؤول است آن‌ها را برگزیند که در این صورت حکومت تشکیل می‌شود؛ اما اگر نپذیرفت حقانی‌ترین و مشروع‌ترین حکومت‌ها نیز محقق نخواهد شد.

 

آیت الله اراکی به مدت ۱۰ سال نماینده “مقام معظم رهبری” در اروپا بوده و طی یک دهه فعالیت در لندن نسبت به تأسیس حوزه علمیه امام حسین، کالج اسلامی لندن «Islamic College for Advanced Studies»، مرکز بزرگ اسلامیSakina Trust، مسجد اسلامی کرولی لندن، مرکز اسلامی منچستر، مرکز اسلامی بیرمنگام، مرکز اسلامی نیوکاسل، مرکز اسلامی کاردیف، مرکز اسلامی اهل‏ البیت گلاسکو، مجتمع آموزشی و فرهنگی ایرانیان در لندن، مؤسسه بهار (ویژه تازه‏‌ مسلمانان)، بنیاد جوانان فجر و مؤسسه بانوان مسلمان اقدام کرد.

آیت‌الله اراکی در سال ۱۳۸۴ از انگلستان به ایران بازگشت و با حکم علی‌ خامنه ای  به عضویت شورای‏ عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و نیز شورای‏ عالی مجمع جهانی اهل بیت منصوب شد، وی ‌اینک دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی است.

This entry was posted in armando96 and tagged . Bookmark the permalink.

Leave a comment